23 Mayıs 2017 Salı

Tasks

Questions for Assignments: 

  1. Which criteria do you take into consideration while evaluating any translated work? Please, indicate the reasons.
  2. Carefully read the source and target texts side by side and decide whether it is an effective translation of the source text or not? Please indicate the reasons

Source Text:

Tarih öğretiminin amacı, bireylere ezber ağırlıklı bilgiler yüklemek değil, zihinsel becerilerin ön plana çıkarılması ve bireylerin bilgiye erişebilme, öğrendiklerini etkili kullanma becerisine sahip olmasının sağlanmasıdır. Tarih öğretiminin amacı, öğrenciyi, anlayışlı, şuurlu, milli hissiyatlı ve devamlı, faaliyete ve fedakârlığa hazır yurtseverler haline koymaktır. Tarih öğretimi kavramı anlam olarak, kimlik ve aidiyet duygusu oluşturma, birleştiricilik, bir gelecek vizyonu ve kabul edilebilir dünya görüşü oluşturma gibi toplumsal işlevler yüklenmektedir. Milli eğitim bakanlığı tarafından yayınlanan yeni orta öğretim tarih programına göre tarih derslerinin, öğrencilerin tarih bilincini geliştirmesi ve onları tarih okuryazarı haline getirmesi için ilginç, basit, anlaşılır ve günümüzle bağlantılı bir biçimde öğretilmesi gerekmektedir. Bu ihtiyaca dayanarak Tarih Dersi Öğretim Programı, sosyal bilimlerin farklı dallarının perspektif ve terminolojisinden yararlanan disiplinler arası bir anlayış ile hazırlanmıştır. Bu program anlayışı ile öğrencilerin tarihteki farklı konulara bütüncül bir bakış açısıyla bakmasını sağlamanın yanında, tarih derslerini daha anlaşılır ve zevkli kılmaya da yardım edeceği düşünülmektedir. Bu açıklamaya göre tarih dersinin öğretiminde özgün ve yeni öğretim teknolojilerinin uygulanması gerekmektedir. Bunu gerçekleştirebilmek için tarih öğretimi alanında yenilikçi yaklaşımlardan istifade etmek gerekir. Tarih dersi muhtevası soyut kavramlar etrafında öbeklenmiş olayların belli bir sıra ile sunulduğu soyut zihinsel öğrenmeyi gerektiren bir derstir. Kavramların ve neden sonuç ilişkisi içerisinde olaylar zinciri halindeki konuları öğretmek için yeni yaklaşımların kullanılması gerekmektedir.
Tarih öğretiminde yeni yaklaşımlarla ilgili yapılan birçok çalışma yeni yaklaşımların uygulanmasıyla öğrencide tarihsel düşünme becerilerinin gelişeceğini kanıtlamıştır. Tarih biliminin yapısı ve tarihçilerin çalışma yöntemlerine dayanan bu beceriler; öğrencilerin tarihsel kavramlar ile geçmişteki olayları, olguları, gelişmeleri, kişileri, yerleri ve ilişkileri kendi özgün bağlamları çerçevesinde ele alarak analiz edip kavramalarını sağlamaya yönelik kapasite ve yeterlilikleri ifade eder. Bu beceriler aynı zamanda, öğrencilerin kronolojik olarak akıl yürütmelerine, geçmişteki olay ve olgular arasında neden-sonuç bağlantıları kurmalarına, sosyal yapılar, kurumlar ve siyasi teşekküllerin zaman içerisinde geçirdikleri değişimler ile bu unsurların süreklilik arz eden özelliklerini kavramalarına, geçmişteki olay ve olguları güncel olaylar ve olgularla ilişkilendirmelerine olanak sağlama potansiyeline sahiptir. Yeni öğretim programı özellikle öğrencide tarihsel düşüme becerilerinin gelişmesini sağlayacak yapıda hazırlanmıştır.



Target Text:

The aim of history teaching is not to ask individuals to memorize the information given but to ensure that mental skills are brought to the forefront and that individuals have access to information and ability to use what they learn effectively (Özalp, 2000). The purpose of history teaching is to lead students to become patriots who are thoughtful, conscious, nationalistic, and always ready to any activity and sacrifice (Baymur, 1945: 1-3). The concept of history teaching stands for the social functions such as creating sense of identity and belonging, unifying, a vision for the future, and forming an acceptable worldview (Köksal, 2010: 114). According to the new secondary education history program published by the Ministry of National Education, history lessons need to be taught in an interesting, simple, understandable, and taught in a way connected to the present in order to develop students’ historical awareness and make them history literary. Regarding this need, the History Teaching Curriculum was developed with an interdisciplinary understanding making use of the perspectives and terminology of different branches of social sciences. The perceptiveness of this program is expected to help students to look at different aspects of history in a holistic way, as well as to help make history lessons more understandable and enjoyable (MEB, 2017). Based on this explanation, it is necessary to apply original and new teaching techniques in teaching history lesson. In order to achieve this, it is necessary to take advantage of innovative approaches in the field of teaching history. The history lesson is a profession that requires abstract mental learning to be presented in a particular order of events that are clustered around abstract concepts. New approaches need to be used to teach the concepts and the topics that cover the chain of events in the causal relation.
Many studies on new approaches to history teaching have proven that students develop their historical thinking skills through the application of new approaches. These skills based on the structure of history and the working methods of historians refers to the capacity and competencies of the students to analyze and conceptualize historical concepts and events in the past, facts, developments, persons, places, and relationships by considering them within their original contexts. In addition, these skills also help students to reason chronologically, to establish cause-and-effect links between events and facts in the past, to comprehend the changes that social structures, institutions and political organizations have undergone over time and characteristics of the elements that is continuous, and to associate past events and facts with current events and facts (MEB, 2017). The new curriculum has been developed specifically to enable the development of historical thinking abilities in students.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder